Aanwerving in de bouwsector: om de juiste kandidaat niet te missen
De bouwsector heeft zijn eigen kenmerken en codes. Om goed te kunnen werven, is het van essentieel belang hiermee rekening te houden. Enkele aanbevelingen om de lang gezochte kandidaat niet over het hoofd te zien.
Het opstellen van een aantrekkelijke vacature vergezeld van een gedetailleerde beschrijving is natuurlijk net zo belangrijk voor deze sector als voor andere. Werven in de bouwsector vereist echter een langetermijnperspectief en het is belangrijk om alle voordelen en specifieke kenmerken van de functie te benadrukken, en niet alleen het salarisniveau, om geschikte kandidaten aan te trekken.
Voor effectieve werving
Het effectief in dienst nemen van bouwvakkers vereist een rigoureuze aanpak. Dit begint met het opstellen van een gedetailleerde vacature. Een vacature met een functieomschrijving die duidelijk de taken, verantwoordelijkheden, vereiste vaardigheden en eisen uitlegt, inclusief eventuele fysieke beperkingen of mogelijke overuren.
Om goed te werven, moet je ook weten hoe je jezelf moet verkopen. Op dit niveau is de presentatie van het bedrijf dat inhuurt van primair belang. Het moet de wens om er te werken opwekken door de arbeidsvoorwaarden, aangeboden voordelen, bepaalde succesvolle projecten van het bedrijf of de mogelijkheden voor leren en stage te benadrukken. De zichtbaarheid van de website van het bedrijf - met foto's en getuigenissen van werknemers - draagt ook bij aan dit positieve imago.
Het aanbieden van stages en leerplaatsen kan inderdaad een goede benadering zijn voor jonge afgestudeerden die later de timmerlieden, schilders of lassers van morgen zullen zijn. Hiervoor samenwerken met scholen en/of andere bedrijven kan vruchtbaar blijken te zijn.
Werknemers van het inhuurbedrijf kunnen ook een rol spelen in het succes van een werving. Hoe? Door andere arbeiders aan te bevelen. Een aanbevolen arbeider heeft de neiging langer in een bedrijf te blijven. Bovendien zal de "aanbevelende" arbeider zich ook gewaardeerd voelen binnen zijn bedrijf. Een goede vacature zal alleen effectief zijn als deze wordt verspreid via een even effectief kanaal, namelijk een gespecialiseerde vacaturesite die zich direct op de juiste doelgroep richt. Tot slot is het belangrijk om het sollicitatiegesprek goed te verzorgen. Sommigen stellen een bedrijfsbezoek met een korte beschrijving van de activiteiten voorafgaand aan het eigenlijke gesprek voor. Immers, de kandidaat beoordeelt ook het bedrijf...